Het geven en aannemen van geschenken


Enkele richtlijnen:

Overgeleverd door Abu Hurayrah, dat de Profeet [SallAllahu ‘alayhi wa selam] zei: “Geef geschenken aan elkaar, want geschenken nemen wrok weg.” [Musnad Ahmad, Mudjalat Athani, 8882. En in Sunan At-Tirmidhi, 2277]

Yahya overlevert van Malik, op gezag van ‘Ata bin abi Muslim dat Abdullah Al-Khurasani zei: De Profeet [SallAllahu ‘alayhu wa selam] zei: “Schud elkaars handen en wrok zal verdwijnen. Geef elkaar geschenken en je zult elkaar lief hebben en wrok zal verdwijnen.” [Hadeeth mursal, Imam Malik in Al-Muwatta, Kitaab Husn Al-Khuluk, 1651.]

Overgeleverd door Abu Hurayrah, dat de Profeet [SallAllahu ‘alayhi wa selam] zei: “Als ik werd uitgenodigd voor [slechts] een schapenpoot, dan zou ik het accepteren. En als ik [slechts] een schapenpoot als geschenk zou krijgen, dan zou ik het accepteren.” [Saheeh Bukhari, Kitaab Al-Hiba, 2568]

Overgeleverd door Abu Hurayrah, dat de Profeet [SallAllahu ‘alayhi wa selam] zei: “Oh Moslim vrouwen! Kijk niet neer op hetgeen jullie van jullie buurvrouwen krijgen als geschenk, al is het maar een schapenpoot [een vleesloos deel].” [Saheeh Bukhari, Kitaab Al-Hiba, 2566]

Overgeleverd door ‘Aisha, ze vroeg: “Oh Boodschapper van Allah, ik heb twee buren, aan welke van de twee zou ik een geschenk moeten geven?” De Profeet [SallAllahu ‘alayhi wa selam] zei: “Aan wiens deur het meest nabij is.” [Saheeh Bukhari, Kitaab Al-Hiba, 2595]

Er is door Nu´man bin Bashir overgeleverd dat zijn vader hem een keer meenam naar de Profeet [SallAllahu ‘alayhi wa selam] en tegen hem zei: “Getuig dat ik zus en zoveel van mijn rijkdom aan mijn zoon Nu’man heb gegeven.” De Profeet zei: “Heb jij al jouw kinderen zoiets gegeven als dat je aan Nu’man hebt gegeven?” Hij zei: “Nee.” De Profeet zei: “Laat dan iemand anders hierover getuigen dan ik.” En zei: “Zou jij het niet willen dat al jouw kinderen je allen in dezelfde mate eren?” Hij zei: “Natuurlijk.” De Profeet zei: “Doe dit dan niet.” [Saheeh, Ibn Madjah, Abwaab Al-Hibaat, 2375]

Er is van Ibn ‘Abbas en Ibn ‘Umar overgeleverd, dat de Profeet [SallAllahu ‘alayhi wa selam] zei: “Het is niet toegestaan voor een persoon om een geschenk te geven en het weer terug te nemen, behalve wat een vader aan zijn kind geeft.” [Saheeh, Ibn Madjah, Abwaab Al-Hibaat, 2377]

Er is overgeleverd door Abu Hurayrah dat de Boodschapper van Allah zei: “De gelijkenis van degene die een geschenk terug neemt is dat van een hond die eet totdat hij vol is en overgeeft, en gaat dan terug naar zijn braaksel en eet het weer op.” [Saheeh, Ibn Madjah, Abwaab Al-Hibaat, 2385]

‘Umar ibn Khattab overlevert: Ik gaf een paard weg fee sabeel lillaah. Maar de persoon aan wie ik het gaf verwaarloosde het. Dus ik wilde het terug kopen van hem, en vermoedde dat hij het voor goedkoop zou verkopen. Toen ik de Profeet [SallAllahu ‘alayhi wa selam] hierover vroeg, zei hij: “Koop het niet, al doet hij het weg voor slechts één dirham, want degene die iets terugneemt dat hij weg heeft gegeven is als een hond die zijn eigen braaksel terug slikt.” [Saheeh Bukhari, Kitaab Al-Hiba, 2623]

Overgeleverd door ‘Umar ibn Khattab: Ik gaf eens een paard weg fee sabeel lillaah. Later zag ik dat het te koop werd aangeboden. Ik vroeg de Boodschapper van Allah of ik het terug kon kopen. Hij [SallAllahu ‘alayhi wa selam] zei: “Koop het niet, en neem niet terug wat je weg hebt gegeven aan liefdadigheid.” [Saheeh Bukhari, Kitaab Al-Hiba, 2636]

‘Umar ibn Abdul Aziz zei: “Een geschenk was in de tijd van de Profeet [SallAllahu ‘alayhi wa selam] een geschenk, en vandaag een steekpenning.” [Saheeh Bukhari, Kitaab Al-Hiba]

Overgeleverd door Abu Humaid As-Sa’idi: De Profeet had een man aangesteld van de stam Al-Azd, genaamd ibn Al-Lutaibiyya, die verantwoordelijk was voor het collecteren van Zakaat. Toen hij terug kwam, zei hij: “Dit is [Zakaat] voor jullie, en dit is mij als geschenk gegeven [tijdens het collecteren van Zakaat].” De Profeet [SallAllahu ‘alayhi wa selam] zei: “Waarom is hij niet in het huis van zijn vader of moeder gebleven om te zien of hij dan ook geschenken zou krijgen of niet? Bij Hem in Wiens Hand mijn ziel ligt, niemand van jullie neemt er [Zakaat] iets [onrechtmatig] van zonder dat hij het op zijn nek zal dragen op de dag der opstanding..” [Saheeh Bukhari, Kitaab Al-Hiba, 2597]

Overgeleverd door Abu Umamah, dat de Profeet [SallAllahu ‘alayhi wa selam] zei: “Als iemand voor zijn broeder bemiddeld en diegene geeft hem [hiervoor in ruil] een geschenk welke hij accepteert, dan heeft hij een grote deur onder de deuren van woekerrente [Ar-Riba] benaderd.” [Sunan Abu Dawud, Kitaab Al-Idjaara, 3543]

Yahya bin Abu Ishaq Al-Huna’i overlevert, ik vroeg Anas bin Malik; “Wat als een persoon zijn broeder een lening geeft, en degene die van hem leent geeft hem een geschenk?” Hij antwoordde, de Profeet [SallAllahu ‘alayhi wa selam] zei: “Als iemand van jullie iets leent en geeft hem [hiervoor in ruil] een geschenk of een rit op zijn rijdier, dan zou hij het geschenk of de rit niet moeten accepteren, tenzij ze daarvoor al gewend waren elkaar op een dergelijke manier te behandelen.” [Ibn Madjah, Abwaab As-Sadaqaat, 2432. Zwak geclassificeerd door Al-Bayhaqi, en Hassan door Ibn Taymiyyah in Fatawaa Al-Kubra, 6/159]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten